Trots, prinsess, rosa, kaos och en hel del mys

Kitty är trortsigare än någonsin. Och så söt! Jag har kommit underfund med att det enda sanna "botemedlet" mot all trots är kärlek. Denna enorma kärlek man kan känna för ett litet rosa yrväder. För utan all denna kärlek hade man nog inte stått ut med all denna trots! Vart kom den ifrån?! Lillebror är inne i en lugn period nu, med då ska hon passa på att testa alla gränser som går att testa... Vad händer om man kastar maten på mamma och pappa? Vad händer man om man kastar skeden i lillebrors huvud? Det jag tycker är svårt är att veta när man ska säga åt ordentligt eller när man ska ignorera ett oönskat beteende? För hon kan hålla på tills man reagerar och då tycker jag det är bättre om man reagerar på att hon kastar mat, istället för att hon måste gå så långt att hon slår lillebror...

Men jag läste en bra bok om trots som heter "Fem gånger så mycket kärlek" av Martin Forster och den gav många bra råd och tips. Men hela grundidén är att man skar ge fem gånger så mycket kärlek som man ger regler och tillrättavisningar. Jag tycker att det är en bra tanke och jag tycker att det fungerar. Om ett barn vill ha uppmärksamhet så betyder det att han/hon faktiskt behöver det... Men så ska man stå pall trotsen också och inte tappa tålamodet, vilket är JÄTTELÄTT! Man ska vara pedagogisk och konsekvent... Det funkar ALLTID precis som man har tänkt sig... (jag måste väl inte understryka att jag är ironisk?). 

Men i bland så får man helt enkelt ge sig och låta prinsessan vinna striden. För man måste välja sina strider. Måste man till exempel strida om att hon vill sova i prinsessklänningen? Mitt svar blir nej. I tre veckor har Kitty haft på sig en Kitty-ballerina och det slutade med att hon sov i den i natt (hon brukar hjälpa mig att sätta den i tvätten på kvällarna annars). Hon vill vara prinsessa. Och jag tycker att hon kan få hållas. Det kommer inte vara för evigt... I går kväll var hon så bestämd, spände sina vackra blå ögon i mig och sa "Mamma, jag SKA sova i Hello-klänningen!" Hon var väldigt bestämd med det. Visst, sov i ballerinan, vad gör det? Hon är verkligen inne i en prinsess-period nu och ska bara ha klänningar. Hon blir jättearg om vi kommer med en star wars-tröja! Knappt att hon vill ha byxor och man får övertala henne att inte ta på sig ballerinan till dagis =). Vårt söta, söta, SÖTA! Men hon älskar Disneys "Cars" också, så det är inte enbart prinsess... Ni skulle ha sett för ett tag sedan när hon satt och åt lunch i en stor prinsessklänning och med "Cars"-väskan på ryggen... Den väskan har hon jämt på sig! Som sagt, Kitty-ballerina och "Cars"-rygga... =). Och så var det med det...

Och även fast hon slänger mat och smådjävlas med lillebror, så är hon annars en go storasyster som älskar att byta blöja på honom och att mata honom.

Lillebror förresten, han har sovit 12 timmar i natt, var av 7 timmar i ett kör... Han har varit vaken 2 timmar i morse och nu sovit middag i 3 timmar... Eeh? Tillväxtperiod? HA! Där vaknade han...! Jag hör honom från sovrumet... "mamma-mamma-mamma..." =)

Boktips


Kommentarer
Postat av: Henna

påminner om det jag alltid brukar säga " en negativ handling kräver 5 positiva för att få balans" nu kan jag visa det åt rikard så kan han inte säga att jag svamlar med det hihi Natalie har också kommit in i en klänning period hon vill ha på sig det varje dag :) puss

2012-02-21 @ 20:52:49
URL: http://hennasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0