Vecka 26

Vecka 26 (25+1)

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.

källa: www.gravid.se

Jag har tid hos sjukgymnasten på torsdag nästa vecka. Nu har jag även fått problem med ischias. Kul... Men en bra grej är att jag får vara kvar på jobbet och jag kommer att få byta kommundel. Har haft Jörn/Boliden och nu ska jag få ett annat som ligger närmare stan! Det är ändå lite mer än 6 mil till Jörn så jag är glad att slippa köra så långt. Så ska jag jobba så läng det bara går. Och jag hoppas verkligen att det ska gå! Jag ska ju helst kunna jobba till mitten av juni, då en sommarvikarie kan ta över. Å andra sidan hade jag velat vara ledig i juni...
Men vi får se hur det blir...

Nu har vi på mindre än en månad skaffat syskonvagnen, vaggan och bilen... Undrade just varför jag känner mig så jävla fattig.... Och varför jag åt potatisburgare med hickorysås till lunch... Undra. Tur att Nicko jobbar häcken av sig i helgen. Man måste...

Kitty har blivit så himla STOR! Jävlar i lådan vad hon förstår mycket nu. Man kan ju ha en konversation med henne! Hon svarar "ja" eller "nej" på frågor. Hon säger vad hon vill ha "tutte!" eller "kaka". Idag sjöng hon (efter att jag sjungit "här dansar herr gurka") "Gurka, baka kaka!", sjöng hon... Och så sjunger hon "blinka, blinka" och blinkar med fingrarna... Klappar mamma på magen och säger "bebis" gör hon också. Och sedan ska hon alltid titta under min tröja för att se om det är någon bebis där... Kitson har en väldigt hög charmfaktor! Nu sover hon. Jag ska passa på att snaska lite godis... Nicko jobbar tills i morgon så det blir bara jag och Kittan som myser på i kväll...

Hej


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0