Vecka 16

Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.



(källa:www.familjeliv.se)

Idag har Kitty gått iväg till dagis efter att ha varit borta en hel månad! Först var hon sjuk i två veckor och sedan var hon hemma på jullov i två veckor. Men hon blev jätteglad över att komma till dagis. Hon sa "hej, hej, hej" till alla. Hon har ju lärt sig "hej" för inte så länge sedan och nu säger hon det till alla!

Kitty har åter igen börjat sova i egen säng, det var tvunget eftersom jag inte vill att hon ska ligga och sparka mot mig i sömnen. Dessutom ska hon ju sova ovanpå oss med sin lilla näsa i halsgropen på mamma eller pappa... Det är mysigt att somna så men det går ju inte att sova så en hel natt. Men vet ni vad, hon protesterade inte ens över att gå tillbaka till sin säng! Bara hon får somna på mammas eller pappas arm så går det att lyfta över henne i hennes säng. Och då blåser hon på i tolv timmar! 19.30-07.30 eller 20.00-08.00. Detta känsdes långt borta när hon var spädis och ammade... Snart ska det tapetseras i Kittans rum och införskaffas en ny säng åt henne. Då är tanken att hon ska flytta in till sitt rum.

Vet ni vad jag ska göra nu? INGENTING! Jag jobbar inte idag så jag ska bara chilla tills Kitty ska hämtas!

Kommentarer
Postat av: Henna

Vilket lyx att hon sover 12 timmar natalie sover bara 10 timmar varje natt. spelar ingen roll vilken tid man lägger henne inte en sekund längre än 10 timmar!

2011-01-10 @ 19:18:08
URL: http://henkos.bloggplatsen.se
Postat av: Sara

Kitty kan blåsa på och sova 3-4 timmar mitt på dagen också om man inte väcker henne... Jag låter henne sova max två timmar och det har jag sagt till dem på dagis också, annars missar hon mellanmål och allt... Men när hon är vaken, då är det ju fullt ös =) Inte konstigt att hon blir trött.

2011-01-11 @ 09:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0