Vecka 23

Min graviditet - BF Tors 30 jun 2011

Min graviditet startade Fre 24 sep 2010.
Min menscykel är ca 28 dagar
Jag blev gravid ungefär Fre 8 okt 2010 (ägglossningen).
Jag är i vecka 23.
Jag har gått 22 fulla veckor och 0 fulla dagar (v22+0).
Jag är i 5:e kalendermånaden.
Jag är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Jag är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 30 jun 2011 
Jag har 125 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen:
Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

www.familjeliv.se

Egen kommentar: Känns som om jag är spettad där bak! Ständigt hungrig, annars som vanligt.

I dag har vi hämtat vagnen och vaggan och lämnat igen grinden. Nicko har borrat fast en låskedja på dörren... Vilket påminde mig om den gången när jag pluggade och hade brottomt till en tenta på morgonen... Jag lyckades sno kedjan på vårt kedjelås så jag inte kunde dra ur haspen... När Nicko kom hem den eftermiddagen undrade han varför jag hade skruvat bort hela låsanordningen... Tja, jag kom ju inte ut... Minns att jag stod där och skulle banne mig inte missa tentan för att jag var inlåst i lägenheten så jo, jag skruvade bort hela låset för att ta mig ut. Hehe.

Idag har vi också varit på utförsäljning av barnkläder och hittat superfina kläder åt Kittan. För halva priset och då blir jag så glad! Vi har även beställt ett par nya tapeter till hennes rum. Hoppas att vi inte behöver vänta allt för länge nu. Hon ska få ett fint rum!

Nu sover Nicko och Kit och jag ska slänga mig framför TVn en stund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0