Foglossningar... aj.

Så verkar vara fallet. Jag har haft jätteont hela helgen. Det känns som om jag ramlat och spräckt svanskotan ungefär. Inte kul när man har ett busfrö som vill åka pulka och rida ranka och sådana saker. Jag vill inte vara en sådan mamma som ligger på soffan och tittar på när lillbus leker. Det känns inte alls som jag. Jag vill vara en "bullmamma" som bakar bullar och rullar köttbullar. I går bakade jag kladdkaka och chokladsnittar som vi bjöd Krille och Kittys kusiner på. Idag har jag och Nicko gjort chokladbananer i ugn, jättegott! Ni vet, jag kan verkligen inte sitta stilla! Jag är superdålig på att vila. Men det har sitt pris. Jag har ont helt enkelt. Är det foglossningar så kan det mycket väl bli så att jag får dras med det 19 veckor till. Det är inte kul. 


Bäckenuppluckring kallas även foglossning eller symfyseolys
. Bäckenlederna mjukas upp hos alla kvinnor under graviditeten. Det är en normal process som utvidgar bäckenet. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär - andra känner inget alls. Har du besvär eller känner obehag kan du fråga din barnmorska om råd.

Under graviditeten förbereder sig kroppen inför förlossningen genom att producera mer av hormonet relaxin. Hormonet gör att senor, ligament och bindväv mjukas upp. Bland annat mjukas bäckenlederna upp och blir mer töjbara. Det sker för att bäckenet ska kunna utvidgas. Processen kallas bäckenuppluckring eller foglossning.

Symptom: När bäckenlederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. Ofta får du värk i korsryggen, ner i skinkorna eller framtill från blygdbenet mot ljumskarna.

  • du har svårt att gå fort
  • du klarar inte av att ta långa kliv
  • du får ont av att gå i trappor
  • du har svårt att vända dig i sängen
  • du har svårt att komma i gång när du har suttit en stund.

Källa:Vårdguiden.

Nej, nu är det vila, vila. I morgon en ny arbetsvecka.


Kommentarer
Postat av: Jenny mamma till Moa

Foglossning är inget att leka med, fy fan vad ont det gör!



Så se till att vila Sara ♥

2011-02-14 @ 21:46:59
Postat av: Sara

Det gör det. Känns som om jag spräckt svanskotan ungefär. Men det kommer och går, ena dagen känner jag knappt något alls, andra dagen gör det skitont.

2011-02-15 @ 20:29:24
URL: http://sandsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0