Allvädersdagis

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Detta är inte helt sant kan jag tycka. Det finns sämre väder. Det finns vattentäta kläder. Men hjälper det om man sitter i en vattenpöl?

Ute i ur och skur... Visst låter det bra?! Vet att många föräldrar skulle välja det till sina barn. Man tänker ju att mycket frisk luft bara är hälsosamt. Det är det också. Men måste det vara så oflexibelt? Det kanske det inte är på andra dagis. Men på vårt är de inte speciellt flexibla i alla fall. Visst, jag kan köpa att barnen sover ute i vagnsförrådet fast det är 30 minusgrader ute. Det är varmt i vagnarna, om man har en bra voksipåse. En sak som dock irriterade mig var när Kitty hade förkyldningsastma efter en långdragen förkyldning. Hon fick inte sova inne då och det tyckte jag var dumt. Hon var ju inte sjuk, men hon skulle inte andas in så mycket kall luft just då. Småbarnen får visserligen vara inne om det är superkallt, men runt 20 minusgrader så ska de ut en stund. Men visst, det är väl bra.

Det jag inte kan förstå är dock varför barnen ska behöva vara ute längre stunder när det regnar/är jätteblött ute?! De är ute 1,5 timma. En dag förra veckan när jag hämtade Kitty och tog av hennes skor (Kuoma) så for det ut en hel sjö med vatten och sockarna gick att vrida ur. Iskalla små fötter hade hon så klart. Dagispersonalen sa att det var blött på gården och att vi måste köpa stövlar. Jag for till Intersport och köpte fodrade stövlar åt Kitty direkt efter att ha lämnat henne hemma. Men jag kan inte låta bli att undra varför hon fick gå i vattenpölarna utan stövlar. Kunde hon inte varit i gungorna eller på den stora altanen? Fine, sånt händer. Men det är inte kul.

Men när Nicko hämtade Kitty i går så satt hon i en snöhög på gården när han kom och han upptäckte att hon hade jättemycket vatten inne i galonbyxorna. När han klädde av henne i kapprummet, for det ut en stor sjö vatten på golvet och overallen och allt var dyblött. Kitty var inte speciellt glad, hon ville gå hem. Nicko frågade om hon hade badat ute i den stora vattenpölen. Dagispersonalen svarade bara något undvikande och hjälpte honom att torka kläderna i torkskåpet. Grejen är väl den att har man så mycket vatten i galonbyxorna (som går upp över bröstet på henne), då måste hon ju ha simmat i vattenpölen, eller hur?!

I dag har Kit följt med pappa till jobbet och jag ringde och pratade med dagis, med Kittys "favvofröken" (hon verkar också vara den som är bäst i personalgruppen) om att vi inte kan acceptera att få hem en dyngsur tjej när vi hämtar henne. Jag sa att de måste ju se om hon blöter ned sig så pass. Då kanske det är läge att i alla fall gå in och byta till torra kläder. Eller hur?!

I morgon ska jag lämna Kitty och få höra vad de har sagt om detta på dagis. Fröken som jag pratade med skulle ta upp det med sina kollegor. Sen ska jag säga att jag inte tänker hämta hem en genomblöt tjej på eftermiddagen. Hon ska vara torr! Det måste man väl ändå kunna begära? Visst, lite blöt någon gång, det är OK. Men man ska ju inte behöva vrida ur kläderna!

 Så, nu har jag fått skriva av mig. Men jag är fortfarande inte till freds. Hoppas att det bara kan bli bättre nu.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0